неділя, 2 лютого 2020 р.

Конспект уроку. Українська література 9 клас.

Тема: Микола Гоголь. «Тарас Бульба». Піднесено- героїчний образ головного героя – Тараса Бульби. Колізія морального й національно- культурного вибору в образах синів Тараса Бульби.

Мета: охарактеризувати образ головного героя повісті «Тарас Бульба», розкрити його моральні якості,   ставлення  до  батьківщини,   провести порівняльну характеристику образів Остапа і Андрія,  розвивати навички усного мовлення, вміння аналізувати матеріал, переказувати    текст,    виховувати    любов    до    рідної землі, формувати громадянську позицію учнів.
Обладнання: портрет М. В. Гоголя, Тараса Бульби, Остапа, Андрія, фрагмент фільму В. Бортка «Тарас Бульба», презентація.
Тип уроку: комбінований.




Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття навчальної  теми
Ліратурний диктант
1.     М. Гоголь народився …………(1 квітня 1809 року)
2.     Дитинство Гоголь провів у с. Василівці  або …………..(Яновщині)
3.     Протягом 1818-1819 років навчався у …. (Полтавському повітовому училищі)
4.     Твір, який приніс успіх Гоголю-письменнику, мав назву… (Вечори на хуторі біля Диканьки)
5.      Останні роки життя М. Гоголя – це час …. (глибоких душевних переживань)
6.     Де навчалися сини головного героя? (У бурсі при Києво-Могилянській академії).
7.     Про що думав старий Бульба, їдучи із синами на Січ? (Згадував свою молодість, кого із старих товаришів він застане в Січі).
8.     Яка кличка була у коня Тараса Бульби? (Чорт).
9.     Кого було обрано новим отаманом Січі за ініціативи Тараса Бульби? (Кирдягу).
10.                       За яких обставин Андрій Бульбенко зрадив козацтво? (Уночі, коли до нього прийшла татарка, служниця польської панночки, просити хліба для панської сім’ї, що знаходилася у оточеному козаками місті Дубні).
11.                       Отаманом якого куреня було обрано Остапа? (Уманського).
12.                       Скільки грошей давала польська влада за голову Тараса Бульби? (2000 червінців).
13.                       Ім’я жида, який допоміг Тарасу Бульбі дістатися до Варшави? (Янкель).
14.                        Які останні слова сказав Тарас Бульба своєму сину Андрію? («Я тебе породив, я тебе й уб’ю!»).
15.                       За яких умов поляки впіймали Тараса Бульбу? (Коли той повертався за своєю люлькою, яку загубив).
16.                        Як розправилися поляки з Тарасом Бульбою? (Спалили на голому дереві, що грім розбив йому верхів’я).

ü Що ж слугує відтворенню в повісті духу й колориту епохи?
ü   Звичайно, події та герої.
ü  Пригадаємо їх, розташовуючи події повісті в правильному порядку.
§     Облога Дубна
§     Повернення синів додому
§     ВибірАндрія
§     Поїздка наСіч
§     Помста батька
§     Мужність і витримка Остапа під час катування
§     Життя наСічі
§     Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи
§     Загибель Тараса Бульби
§     Жорстокий бій
§     Смерть Андрія
§     Спогади братів про навчання в академії
 Ключі:
1.     Повернення синів додому
2.     Поїздка на Січ
3.     Спогади братів про навчання в академії
4.     Життя наСічі
5.     Облога Дубна
6.     Друга  зустріч Андрія з дочкою польського воєводи
7.     ВибірАндрія
8.     Жорстокий бій
9.       Смерть Андрія
10.              Мужність і витримка Остапа під час катування
11.              Помста батька
12.            Загибель Тараса Бульби

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
-             Чи зраджували вас у житті?
-               Хто такий зрадник?
-                Які почуття викликає  у вас зрадник?

Проблемна ситуація.
- Що таке Вітчизна?
 - Чи потрібна людині Батьківщина?
- Чи може житии людина без свого   коріння, без пам'яті про предків,  без відповідальності перед народом і країною?
 - Чи любите ви свою землю? У чому виявляєтьсялюбов?

Вступне слово вчителя.

Поняття «Батьківщина» є центральним у повісті «Тарас Бульба».  Можливо, саме тому Гоголь так часто повертався до свого твору, переробляв його, бо не міг жити без вітчизни і   йому хотілося якнайкращевисловити своє ставлення до неї. Ставлення до батьківщини  є  критерієм оцінки героїв. Так чи інакше, а всі персонажі висловлюються словом чи ділом про свою землю. Ось, наприклад, Андрій,  захопившись вродою прекрасної полячки,  промовляє: "Хто сказав, що моя Вітчизна Україна?.. хто дав мені її у Вітчизни? Отчизна є те, чого шукає душа наша, що миліше для неї понад. Янкель, котрий перший розповів Тарасові про зраду Андрія, зовсім не засуджуєхлопця, говорячи: «Він перейшов з доброї волі. Чим людина винна? Там йому краще, туди він і перейшов...» Коли він передав слова Андрія, що той буде битися проти козаків, а батько йому вже не батько, а брат - не брат, Тарас береться за шаблю, вітчизна–найсвятіше поняття. Остап не так часто говорить у повісті, як інші. Він не виголошує промов, але насправді чесно cлужить вітчизні і, помираючи на чужині, не осоромив рідної землі, й згадав про батька, а значить і про батьківщину, в свій останній час. Так само з думкою про вітчизну помирають і славні козаки - запорожці. То хто ж правийАндрій і Янкель чи козаки, котрі померли за батьківщину? Що ж таке Вітчизна  для  людини?  Над  цим  питанням  ми  будемо працювати протягом уроку, порівнюючи образи Остапа і Андрія. Зіставляючи цих героїв, ми спробуємо з'ясувати, коли ж людина стає зрадником, і в який момент вона переступає ту межу, з-за якої вже нема вороття, а яка людина може називатися патріотом?

ІІІ. Оголошення теми уроку


Епіграф. 
Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тількиБатьківщину.                                                                                                                                                                                                                     В. Симоненко 
      
І
V. Формування нових знань, вмінь та навичок.
Слово вчителя            Тарас Бульба — головний герой однойменної повісті М. Гоголя. Це запорізький полковник, що втілив у собі кращі риси українського козацтва.
         Сам Тарас Бульба веде життя, повне негод і небезпек. Ходив він у бойові походи й проти турків, і проти ляхів. Він нещадно карає польських магнатів і захищає пригноблених і знедолених. Це людина величезної волі й великого розуму, тому запорожці обирають його отаманом.
Прототип
Вважається, що прототипом Тараса Бульби був предок письменника — Остап Гоголь. Обидва були полковниками Війська Запорозького. У них було по двоє синів приблизно одного віку.
Сини полковника Гоголя навчалися у вищому навчальному закладі Львова. Так само й літературні Остап з Андрієм отримували освіту, хоча й у Києві.
У повісті Миколи Гоголя старший син Тараса гине від рук поляків, а молодший переходить на бік братовбивць — пряма аналогія з долею синів пращура письменника: один з них (теж старший) гине у 1671 р. від рук жовнірів під час оборони Могилева, а інший невдовзі, в 1674 р., переходить на бік поляків, які перед тим вбили його брата.
Саме втікаючи від польської погоні з Могилева, під час переправи через Дністер, подільський полковник Євстафій ледве не загинув, що нагадує відомий сюжет з втечею від «ляхів» гоголівського Тараса Бульби, хоча вже й доповнений описом невдалої переправи козацького ватажка через іншу річку — Дніпро.

Аналіз повісті «Тарас Бульба»
Рік написання - 1835
Жанр — історична повість.
Історична повість - це повість, сюжет якої відтворює у художній формі певну історичну епоху. Повість — це епічний твір у прозі (рідше віршований), який займає проміжне місце між оповіданням та романом з точки зору того, наскільки широко відображаються і глибоко розкриваються описувані явища у творі. Об'єм повісті також як правило середній між оповіданням та романом. У повісті зазвичай тільки одна сюжетна лінія. В історичній повісті історичні факти художньо поєднується з вимислом, а реальні історичні особи діють поруч з вигаданими особами.
У центрі оповідання — доля козацького полковника Тараса Бульби та двох його синів.
Зав’язка — приїзд колишніх бурсаків в батьківський дім. Кульмінацій декілька.
Розв’язка — загибель самого Тараса Бульби.
Тема — зображення історичних подій ХVІ – ХVІІ століття в Україні, побуту, звичаїв Запорозької Січі.
Ідея — уславлення військового товариства, звеличення подвигу, патріотизму, відданості ідеї захисту рідної землі. Основна думка — любов до Батьківщини, звеличення козацтва.

Проблеми порушені в творі
·        Захист рідної землі.
·        Моральний вибір.
·        Єдність, згуртованість –запорука перемоги.
·        Кохання, вірність, самопожертва.
·        Стосунки батьків і дітей.
·         Честь і зрада
1.    Бесіда з учнями (Остап і Андрій в рідному домі)
-    Прочитайте перший опис Остапа і Андрія. Що спільного в їх зовнішності? Як характеризує їх Тарас Бульба?
-    Як він перевіряє фізичну силу синів? Хто з ним бився.
-    Як Тарас оцінює меншого сина?

-    Яку «науку» єдино правильною для синів визнавав Тарас?
-    Порівняйте ставлення батька й матері до своїх дітей. Хто кого більше любив?
2.Робота в зошитах.
v Колективне складання плану порівняльної характеристики.
(додати цитати)
1.Зовнішній вигляд братів.
2. Навчання в бурсі.
3. Ставлення до батька і матері.
4.  Життя на Запорозькій Січі.
5.  Поведінка в бою і в момент їх загибелі.
6.  Подвиг Остапа і зрада Андрія.
7.  Відношення автора до Остапа та Андрія.
8.  Ваша оцінка героїв повісті.


Проблема морального вибору,
обов’язку й віри; проблемамужності і товариськості; вірності і зради; проблема батьків і дітей, жорстокості і милосердя, життя і смерті)
3.Узагальнення.
 Методом «Кола Вена»





Остап   
Ø Стриманість
Ø Сила і міць
Ø Не бажаввчитися
Ø Надійнийтовариш
Ø Брав вину на себе
Ø Суворий до спокус
Ø Прямодушний
Ø Рицарськіякості -
якості лева
Ø Осмисленадіяльність
Ø Став новообраним
отаманом
Ø Понадусе - обов’язок
  перед вітчизною,козаками
Ø Мужньо переносить
страждання перед смертю







Андрій
v Ніжність
v Мазунчик
v Легко вчився
v Винахідливий
v Хитрий
v Прагнувкохання
v Запальний
v Прекраснеобличчярицаря
v Бездушність і гарячковість у вчинках
v Став зрадником
v Понадусе - особистещастя, кохання
v Сприймає смерть як заслужену кару за зраду
v Безславна смерть


Спільне
ü Дужі;
ü Гарні;
ü Люблять батьків і рідний край;
ü Отрималиоднаковуосвіту;
ü Мужнізапорожці

4.Рефлексія. Сенкан.


Остап
Дужий, мужній .
Б’ється, нищить, перемагає .
Вірний син свого народу.

Андрій
Ніжний, гарний.
Навчається, мріє,закохується.
Лицар, слуга дами серця


5.    Навчальна гра «Якби...»
1.    Якби Андрій не став зрадником...
2.    Якби Тарас не вбивав свого сина...
3.    Якби Остапа не взяли в полон...
4.    Якби Тарас не загинув...
Заключне слово вчителя.
Незважаючи на те, що Андрій мав обдаровану натуру, хист до службив Січі, він не став  справжнім козаком, порушивши кодекс лицарської честі, забувши про вітчизну й віру через любов до прекрасної полячки. Автор засуджує зрадуАндрія й уславлює подвиг Остапа, як і інших козаків, які померли за вітчизну. Без вітчизни людина втрачає своюсутність, вона перестає бути людиною. Гоголь утверджує ідею вірності  Батьківщині, служіння їй, бо тільки це дає сенс життю особистості усьомународові.
V.Домашнє завдання.
1.      Підібрати цитати до характеристики образу Тараса .
2.Заповнити таблицю «Ознаки романтизму в творі «Тарас Бульба»













Немає коментарів:

Дописати коментар